Motorozás szabályai
A JUSTICE LAW ENFORCEMENT MOTORCYCLE CLUB HUNGARY azaz a Rendvédelmi Motoros Klub jól összeállította a motorozás íratlan szabályait, ezért veszem a bátorságot, hogy az ők álltal készített szabályokat itt közzétegyem. Ennél összeszedettebb, mindenre kiterjedő szabályrendszerrel még nem találkoztam. Fontos, hogy minél több motoros ember ismerje meg és alkalmazza!
Köszönöm a motoros klubnak, hogy engedélyezik ezen a honlapon történő megjelenést!
Csapatban történő motorozás szabályai
|
Általános szabályok:
o A csapat minden egyes tagjára külön-külön, egyénileg vonatkoznak a KRESZ előírásai! o Baleset esetén amennyiben azt a csapatban motorozó okozza, a felelősség a Túravezetőre nem ruházható át! o TILOS a kereszteződéseket, körforgalmat stb. lezárni, más közlekedőt haladása során akadályozni, veszélyeztetni! o TILOS a konvojnak forgalmi helyzet miatt álló kocsisorok között „előrefurakodnia”! Túravezető felelőssége:
o Amennyire a körülmények megengedik, legyen tisztában az útvonallal, a tervezés során jelöljön ki pihenő és tankolási helyeket, lakott területek szélén találkozási pontokat! o Az indulás előtt tartson rövid eligazítást, különös figyelemmel az általános szabályokra! Határozza meg mindenki helyét az oszlopban! o Öt főt meghaladó létszám esetén jelölje ki a következő csoportot, azok Túravezetőit, számukra biztosítsa a túra írásos tervezetét! A konvojok között határozza meg a követési távolságot, mely minimum 50 méter legyen! o Igyekezzen főleg nagyobb túrák esetén az útvonalról mindenkinek írásos anyagot adni, melyen legyenek feltüntetve a pihenő és tankoló helyek, a találkozási pontok, fontosabb telefonszámok, címek. (rendőrség, kórház, külképviselet stb.) o A haladás során a KRESZ előírásainak betartása mellett olyan sebességet diktáljon, hogy a mögötte motorozók azt szabálysértés elkövetése nélkül is tartani tudják, valamint vegye figyelembe az esetleges igényeket, kisebb teljesítményű motorok lehetőségeit! o Abban az esetben, ha valaki úgy közlekedik, hogy azzal saját vagy mások életét, testi épségét veszélyezteti, a Túravezető utasításait nem tartja be, az oszlopot állítsa meg, és a személyt szólítsa fel, hogy távozzon a csoportból! Túrázó kötelessége:
o A kijelölt időpontban köteles pihenten, vezetésre alkalmas állapotban, karbantartott, műszakilag megfelelő, üzemanyaggal megtankolt motorkerékpárral megjelenni! Esetleges késés esetén tájékoztassa (telefon, SMS ) a Túravezetőt! o Maradéktalanul tartsa be a KRESZ előírásait, illetve ha abba nem ütközik, a Túravezető jelzéseit, utasításait. o Ismerje a Túravezető által adott jelzéseket! o Figyeljen társaira, közlekedjen úgy, hogy azokat ne veszélyeztesse! A számára meghatározott helyet csak indokolt esetben hagyhatja el! o Köteles elfogadni a Túravezető által meghatározott útvonalat, de abban az esetben, ha tudomása van arról, hogy az útvonal valami ok miatt (útlezárás, baleset stb.) miatt járhatatlan, a Túravezetőt tájékoztassa! A csapatos motorozás mindenkitől odafigyelést, felelősségtudatot, és józan gondolkodást követel. Nemcsak magunk épségéért vagyunk felelősek, vigyáznunk kell a többi motorosra is, folyamatosan figyelemmel kell tartanunk mind az előttünk, mind a mögöttünk haladókat. A csapatban való motorozás nagy felelősség társainkkal szemben, ezért fontos hogy mindenki tisztában legyen a saját és a motorkerékpárja teljesítőképességével és ezek szerint motorozzon! Kézjelek:
Állj!
Magasra emelt nyújtott bal kar, tenyér előre néz! Ha a manőver közben a Túravezető az útszélére húzódik, akkor a többi motorkerékpárral mögötte, a lehetőségek szerint az úttest szélére húzódva, egy sorban kell megállni. Lassíts!
Bal, nyújtott kar váll és comb közötti folyamatos le-felmozgatása, lefelé fordított tenyérrel Gyorsíts!
Bal karral, felfelé mutató tenyérrel könyökből kb. vízszintes helyzetből a váll felé történő ismételt intések. Működve felejtett irányjelző!
Bal kézzel „csipegetés” mutatása Menj előre!
Ezt a jelzést a túravezető a közvetlenül mögötte haladónak mutatja oly módon, hogy a lehetőségek szerint rámutat, majd maga elé int. Egyes sor!
A bal kezével maga mögé mutat, majd magasra nyújtott mutató újjal jelzi az alakzatot. Kettes sor!
A bal kezével maga mögé mutat, majd magasra nyújtott mutató és középső újjal (V ujjak) jelzi az alakzatot. Húzódj le az úton!
Bal kezével szélesen többször a sisak fölé int, miközben az út széle felé mutat. Veszély az úton!
A megfelelő oldalon kézzel vagy lábbal a veszély irányába mutat (dög, kátyú, szennyeződés stb.). Ha a közlekedési helyzet lehetővé teszi a veszélyre lehetőleg kézzel mutasson rá. Haladás az úton:
Az egyik legfontosabb dolog az úton, hogy milyen alakzatban motorozunk. Az egymás melletti motorozás semmilyen körülmények között nem ajánlott, mivel nem biztosít elég helyet a manőverezésre. A legtöbb esetben a klasszikus "lépcsőzetes" (cikk-cakk) alakzat a legmegfelelőbb. Ebben a helyzetben a Túravezető a sáv bal harmadán halad, míg a következő motoros kb. 1 másodpercnyi távolságra ugyan azon sáv jobb oldalán motorozik. Ideális esetben így minden motoros 2 másodpercnyi távolságra van az előtte haladótól. (Nagyon fontos figyelni a követési távolság felvételénél, hogy teljesen más a fékútja egy choppernek, sportmotornak, túramotornak!) A lépcsőzetes (cikk-cakk) haladás előnyei:
o Kevesebb helyet foglal el az úton a konvoj o Minden motoros számára elegendő hely jut a manőverezésre o A motorosok jobban látják egymást Tilos a konvojban motorozóknak megakadályozniuk, hogy esetlegesen akár az oszlop szétszakadása árán is a motorosok közé más gépjármű besoroljon, tekintettel arra, hogy: „Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad”! Az előzni kívánó járművezetőt köteles mindenki akár jobbra történő lehúzódással, lassítással is manőverének végrehajtásában segíteni! Visszapillantó tükör használata:
Menet közben sokan elfelejtik, hogy a motor mögött ugyanolyan élet van, mint előtte. Együtt maradni:
Az egyik legnagyobb probléma, hogyan marad együtt a csapat. A karjelek segítenek akkor, ha mindenki ismeri, és jól használják. A Túravezető jó előre jelezzen, hogy a jelzés végig érjen a konvojon. A másik nagyon fontos pozíció az utolsó "söprögető" motorosé. Ő a felelős azért, hogy senki sem maradjon le, és ne maradjon egyedül az út szélén ha lerobban. Útkereszteződések:
A legnagyobb kockázata a kereszteződésen való áthaladásnak van. Minden kereszteződést nagy óvatossággal, biztonságosan és a szabályokat betartva közelítsünk meg. A kereszteződést lezárni TILOS! Minden esetben a biztonság a fontosabb az együtt maradásnál. Esetleges leszakadásnál a Túravezető ha teheti álljon meg, vagy egy sorba rendeződve lassítson amíg a leszakadt társak utol nem érik őket. Néhány általános tipp a kereszteződésben való áthaladásra:
Áthaladás „elsőbbségadás kötelező” táblával vagy jelzőlámpával irányított útkereszteződésben: Előzés:
A Túravezető jelzi az előzési szándékot, amennyiben úgy ítéli meg, hogy a csapat tud előzni. Egy nagyobb jármű, vagy járműsor előzésénél vegye figyelembe, hogy egyszerre csak egy motor előzhet, hogy váratlan esemény esetén legyen idő a korrigálásra. Előzés után a Túravezető (illetve az első helyen lévő motoros) az előzési sebességgel visszatér a sáv bal első harmadába, helyet hagyva az utána előzőknek. Előzni csak egy sorban szabad, külön-külön, a vezetőnek értékelve, hogy a manőver feltételei fenn állnak-e! Megállás vészhelyzet esetén:
Amennyiben több csoportból áll a konvoj és valaki technikai problémák miatt megáll, az előtte haladó csapat folytatja útját a következő tervezett megállóig, míg az alakzatot záró motoros a szükséges lépéseket megteszi. Úthibák, egyéb veszélyforrások jelzése:
Az úton előforduló, kátyú, olajfolt, homok- és sárfelhordás veszélyt képeznek ezért amennyiben előre látható, ki kell kerülni. Amennyiben ez nem lehetséges kerülni kell a hirtelen sebesség és irányváltást. Ez érvényes a nedves útfelületre is. Útjavításoknál célszerű egyes oszlopban áthaladni és a sebességet csökkenteni, mely lehetővé teszi a megváltozott útviszonyokra való megfelelő reagálást. Parkolás:
Törekedjünk arra, hogy együtt parkoljunk. Ha csak lehetséges, úgy parkolj, hogy motorod már a következő haladási irányban álljon. Kerülni kell a lejtőn való parkolást, ha mégis elkerülhetetlen hagyd a motort sebességben. Vedd figyelembe, hogy kijelölt parkolóhelyen két motorkerékpár is állhat egymás mellett, amennyiben nem foglal el nagyobb helyet mint egy személygépkocsi! Betervezett megállások:
A túra vagy vonulás megszervezésénél nagy figyelmet kell fordítani a megállások helyszínére is. Az indulás előtt meg kell beszélni, hogy hol van az út folyamán megállóhely, tankolási-, illetve étkezési lehetőség. Az előre eltervezett megállásoktól az időjárás, a forgalom és egyéb, előre nem látható körülmények miatt a túravezető eltérhet. Fontos, hogy a tankolási helyeket mindig a legkisebb hatótávolságú motorokhoz kell igazítani. Természetesen a tankolás miatti megállónál mindenkinek tele kell tankolnia motorkerékpárját! Baleset és intézkedés:
Ha a csapat baleset helyszínéhez érkezik, vagy valaki a csapaton belül szenved balesetet, a túravezető köteles megállítani a csapatot. Indokolt esetben úgy is dönthet, hogy a csapat szóródjon szét és így parkoljon le, így kerülve el a további veszélyes helyzetek kialakulását. |